torstai 14. syyskuuta 2017

Ensimmäinen seikkailu vauvalle varattu!

Olisiko se seikkailijattaren vauva, ellei sille olisi buukattu jo ennen syntymää ensimmäistä reissua? Muistan, kun odotimme Bellaa. Emme oikein tienneet voiko vauvan kanssa lainkaan reissata, koska esimerkkejä ei lähipiirissä oikein ollut. Kun arki osoittautui mukavaksi, ja lapsi hyvin sopeutuvaksi, varasimme talvireissun Thaimaahan ja Indonesiaan kuukaudeksi. Lähtö tapahtui kun pieni pirpana oli viisi kuukautta.

Tässä vaiheessa on tietysti vähän kaikki arpapeliä tulevan vauvan kanssa, siitä kun ei koskaan tiedä millainen pakkaus sieltä on tulossa. Silti ollaan ajateltu, että kevätmatka ei tee perheelle huonoa, jos kaikki on edes 'normaalisti'.

Koska tämä raskaus on ollut vähintäänkin sanottuna tuskainen, nyt syksyllä ei liene odotettavissa kotimaan babymoonia kummempaa matkailua. Rakas liikuntamuoto ja pääasiallinen liikkumistapa pyöräilykin on jo saanut jäädä. Ei puhettakaan että juoksisin lenkkiä kuten Bellaa odottaessa tässä vaiheessa, tai pelaisin kierroksen golfia, kuten viimeeksi viikon ennen synnytystä.

Tämä ensimmäinen matkakin pelataan vähän varman päälle.

Tykästyimme nimittäin niin kovasti viime kevään Kroatianmatkalla Baska Vodassa Makarskan Rivieralla sijaitsevaan Villa Prestigeen, että se on varattu meille taas! Se kun on vieläkin parempi kun miltä se missään kuvissa näyttää. Siksi me sinne takaisin menemmekin, vaikka yleensä suuntaamme aina kohti uusia seikkailuja reissuillamme.

Ehkä tämä on nyt se oikea juttu tähän hetkeen.

Toivon mukaan saamme saman porukan liikkelle mukaan viettämään taas lomaa kanssamme. Edellinen reissu hipoikin täydellisyyttä.

Mieli tekisi varata myös talvinen laskettelumatka jo jonnekin, mutta se on ehkä vielä vähän turhan riskaabelia vielä tässä vaiheessa. Katsotaan sitten millainen on olo sekä äidillä ja vauvalla kun molemmat on ulkona synnytyssairaalasta. Toivottavasti yhtä mairea kuin tulevalla isällä alla olevassa kuvassa.

...mutta jos vähän seikkailua kumminkin?

Vaikka varman päälle pelaaminen tuntuukin vähän houkuttelevalta, olemme miettineet lähtisimmekö vähän siellä suunnalla samalla roadtrippailemaan. Lukuisat blogipostaukset näiltä mailta on saanut seikkailuhalun kasvamaan myös Kroatian ulkopuolelle, vaikka maa itsessään toimiikin loistavana tukikohtana.

Mietinnässä on Montenegro, Bosnia-Herzegovina, Unkari, Slovenia ja Italia. Kaikkihan ne siellä on holleilla.

Onko hyviä suosituksia tai ideoita?

Ei meillä taida olla mitenkään edes muistissa millaista vauvan kanssa oli matkustaa. Mitään traumoja siitä ei ole jäänyt vaan kaikki on mennyt paremmin kuin hyvin, joten kaipa se on vähän kuin pyörällä ajo - muistuu taas mieleen kun tilanne on päällä.

Mutta kai se vauvakin tykkää kauniista auringonlaskuista ja onnellisista vanhemmista.

8 kommenttia:

1. Montenegro! Ei voi muuta kuin suositella. Kotorin ympäristön maisemat on vertaansa vailla, ja itse Kotorin kaupunki hurmaavan kaunis. Ne 1300 rappusta ylös vuorenrinnettä ovat myös kaiken vaivan arvoisia! Ulcinc Albanian rajan lähellä on myös mukava pieni paikka, jossa hinnat eivät päätä huimaa (kuten ei muuallakaan Montenegrossa).

Vastaukset
    1. Sitä on hirveän moni kehunut! Ja ehkä jaksaa jo kavuta ne kaikki portaatkin ylös siinä vaiheessa jo. :)

Ja kiitos tuosta Ulcinic -vinkistä myös!

Poista
  2. Mahtavaa! <3 En kyllä olisi teiltä muuta odottanutkaan ;)

3. Ihanalta kuulostaa! ��
    Kannattaa tsekata THL:n/neuvolan suositukset matkustelusta alle 6kk vauvan kanssa tuhkarokkoon liittyen. Me odotetaan myös vauvaa saapuvaksi vuodenvaihteessa ja todettiin ettei vielä keväällä lähdetä reissuun, että ehtii saamaan rokotteen. Esikoisen kanssa oltiin reissun päällä jo aiemmin ��

Vastaukset
    1. Hyvä pointti! Lähdettiin Bellan kanssa reppureissulle Aasiaan hänen ollessa 5kk. Saimme tuolloin muistaakseni vähän etukäteen rokotukset riskien vuoksi. Neuvola oli ainakin tuolloin hyvin joustava ja ymmärtäväinen ja ratkaisukeskeinen.

Paljon onnea ja tsemppiä myös teille uuden tulokkaan johdosta ja odotukseen! ♥

Poista
  4. Viime kesänä tehtiin kolmihenkisenä perheenä (tytär 4v) sellainen kuukauden reissu noille nurkille, että lennettiin Dubrovnikiin, viivyttiin Mlinissä, josta käytiin vuokra-autolla Kotorissa ja Budvassa. Upeaa oli mm. Skadar-järvi ja Kotorin ylle kurkottava Lovcenin vuori, jonne ajettiin autolla. Budvan rivieralla parasta oli erittäin edulliset veneretket. Montenegrosta ajettiin takaisin Kroatiaan ja vietettiin vielä jokunen päivä Dubrovnikin edustan saarilla, jonka jälkeen mentiin laivalla Bariin, Italiaan. Bari oli meille pelkkä läpikulkukaupunki, josta siirryttiin junalla Lecceen. Lämmin suositus Leccelle. Se on vähän kauempana merestä, mutta autolla sieltäkin pääsee useille mielettömän upeille rannoille. Ruoka on hippu hyvää eikä omaa kotikieltä kuulu missään. Kotimatkalla vietettiin vielä pari päivää Brindisissä (en suosittele), josta lennettiin Roomaan kautta kotiin. Nuo kolme maata on erittäin hyvin yhdistettävissä yhteen reissuun, mutta niin tyytyväinen kuin olen ollutkin aina Jadrolinijan täsmälliseen palveluun, en voi suositella ko. Dubrovnik - Bari risteilyä lapsiperheelle. Ajattelin, että se olisi hyvä, kun matka taittuu yöllä hytissä nukkuen. Todellisuudessa jouduttiin jonottamaan satamassa klo 20-23:30 ennen kuin päästiin hyttiin asti ja laiva itsessään oli ahdas ja nuhjuinen ja ruoka pahaa.

Vastaukset
    1. Kiitos tästä! Kotor ja Budva kuulostaa tosissaan mielenkiintoiselta, samoin kuin koko Montenegro. Italiaa ollaan aina rakastettu, joten sen ymppääminenkään reissuun ei olisi huonompi vaihtoehto. :)

Jadrolinja on kokemusten mukaan ollut vähä... no, ehkä juuri tuon kuvatun kaltainen. Toimii siihen tarkoitukseen että pääsee paikasta a paikkaan b, mutta erityistä luksusta ei kannata odottaa!

Poista

Mukavaa kun haluat kommentoida! Vastamme sinulle mahdollisimman pian. Kommentti ilahduttaa aina!