keskiviikko 25. huhtikuuta 2018

Balkanin roadtrip, joka tyssäsi Brac -saaren Boliin

Minä makaan huoneistomme isomman makuuhuoneen sinivalkoisen sisustuksen keskellä sängyssä ja katselen Adrianmerta, ja vastapäätä siintävää Hvarin saarta. Täällä ei ole ketään muuta. Olemme olleet kohta melkein viikon Bracin saarella sen pienessä Bolin kylässä, jossa on myös kuulemma Kroatian kaunein ranta, Zlatni Rat. Ja onhan se hieno.

Miika on rohkeasti lähtenyt molempien lasten kanssa tutkimaan 45 minuutin ajomatkan päässä olevaa Supetarin kylää. Aurinko paistaa meidän terassille ja jossain soi Ed Sheeran, joka vaihtuu joksikin kroatilaiseksi popiksi. Tällä hetkellä meidän pitäis olla oikeastaan kaikkien menossa jotakuinkin Korculan saarella, hypätä sieltä kohta eteenpäin ja käydä Mljetillä ihailemassa toistamiseen vanhaa luostaria, ja katsomassa auringonlaskua rannalta.

Miten tässä näin kävi?

Ne, jotka seuraavat meidän fb-sivua, näkivätkin ehkä fb-livelähetyksen meidän lähtöpäivästä Villa Prestigeltä. Päädyin aamutuimaan linkin kautta tutkailemaan Euroopan tuhkarokkokarttaa, ja totesin, että olin aiemmin tulkinnut karttaa väärin; sekä Bosniassa, että Montenegrossa on tämän vuoden puolella todettu kymmeniä tuhkarokkotapauksia.

Koska matkassa on mukana tuo meidän nelikuinen kuopuksemme, ja tuhkarokkoa vastaan voi rokottaa aikaisintaan kuuden kuukauden ikäisenä, päätimme siinä lennosta lähtöpäivänä vaihtaa suunnitelmia; Balkanin roadtripin sijan tekisimme vauvan terveyden takia saarihyppelyn Kroatian saarilla. Brac, Hvar, Korcula ja Mljet.

Päivän toinen livelähetys tulikin lautalta Braciin, jonne ehdimme heti samana päivänä vaikka kävimme Bosniassakin pikavierailulla. Tuossa vaiheessa olimme vielä epävarmoja olisiko meillä siellä yösijaa.

Majoitus löytyi, kanatarhan kera kirkonkellojen vierestä Sumartinista, minne lautta Makarskasta saapuu. Jatkoimme seuraavana päivänä Boliin, joka on noin 45 minuutin serpentiinitien päässä Sumartinista.

Ensimmäisenä suuntasimme tietysti Zlatni Ratiin rannalle. Paikka oli tyhjää täynnä. Miten on mahdollista, mietimme? Päivä paistoi kuitenkin jotakuinkin +30 ja aurinkoisena. Mutta eipä ollut rannalla palveluitakaan tarjolla. Ei totta tosissaan ole turistisesonki.

Nälän yllättäessä suuntasimme rantaravintolan puuttuessa Bolin kylään. Ja oli muuten vaikeaa löytää ruokapaikkaakin. Ilmeisesti koska turistisesonki ei ole vielä alkanut, paikat ovat pääasiassa kiinni. Olemmekin saaneet aika ylhäisessä yksinäisyyydessä täällä kävellä kaduilla ja kujilla. Ravintoloissa olemme monasti ainoat, tai ainakin yksi harvoista asiakaskunnista.

Samana päivänä löysimme itsellemme villan merinäköalalla yösijaksemme. Harmiksemme huomasimme vasta paikan päällä ettei uima-allasta oltu otettu vielä käyttöön. Myöhemmin huomasimme, ettei niitä ole otettu juuri missään muuallakaan käyttöön, paitsi viereisessä hotelli Bolissa, jossa saammekin käydä halutessamme saunassa ja uimassa.

Muuten kahden makuuhuoneen, kahden kylppärin ja kolmen vessan huoneisto onkin aivan täydellinen. Mitä nyt uima-altaan remppaajat hieman häiritsee.

Ensin tuli yksi huonosti nukuttu yö vauvan kanssa aiempien päälle. Sitten tuli toinen. Ja sitten olimmekin niin väsyneitä molemmat aikuiset, ettei mistään tahtonut tulla mitään.

Teimme nukkumisjärjestelyjä (kiitos useamman makuuhuoneen!) jotta molemmat saavat levättyä.

Ja se tepsi. Bonuksena kuopuskin alkoi yhtäkkiä nukkumaan todella pitkiä yöunia. Päätimme kuitenkin, että nyt on tärkeämpää saada levättyä, kuin juosta ympäriinsä pää kolmantena jalkana kaikkia saaria.

Yhdelle voisimme vielä ehtiä.

Toissapäivänä heräsin kurkku karheana ja yskien. Mikä lie, oliko suomentuliaisina villalle tuotu, vai jotain paikallista, kuka tietää. Infosta kertoivat, että kunnalliselle lääkärille voi mennä. Tuli messevä lääkitys, mutta olo on edelleen vetämätön. Päätimme jäädä vielä tänne parantelemaan, koska mikäs täällä on ollessa.

Siksi minä ihailen sängystä ja välillä terassilta Adrianmerta ja Hvaria, sillä välin kun muu perhe on katsastamassa Supetaria. Siksi me olemme jämähtäneet Bracin saarelle Boliin tänne meidän merinäköalalliseen huoneistoon. Koska täysin väsyneenä ei kukaan nauti paikasta toiseen kamojen ja perheen raijaamisesta. Ja sairaana vielä vähemmän.

Mietin, että onpa tympeää downgreidata ensin roadtrip lähes pelkästään Kroatiaan, ja sitten vielä tympätä se ihan nollaksi. Sitten mietin että onhan tämä nyt huomattavasti mukavampi kärsiä näin, Adrianmerta ihaillen ja välillä kuitenkin auringostakin nauttien, iltaisin terassilla lämpimässä rosélasillisen kera. Ja ollaanhan me koko perhe kuitenkin yhdessä tämäkin aika.

Ehtiihän sitä myöhemminkin. Jospa se lasi sittenkin on puoliksi täysi.

Enemmän tarinoita, uusimmat jutut ja hetkiä elämästä muutenkin löydät meidän facebooksivuilta ja instagramista - olethan jo seurannut?

8 kommenttia:

1. Siellä on mukavampi sairastaa kuin täällä missä välillä 2 välillä 15 astetta sadetta ja aurinkoa sekaisin. Voimia ja pikaista paranemista! SukellusHeli

Vastaukset
    1. No ollaankin ymmärretty että aika vaihtelevia kelejä siellä on ollut! Ja fb kertoi että niin oli myös viime vuonna keväällä. Toivottavasti tasaantuu siiheksi kun palataan!

Poista
  2. Koettakaahan parannella itsenne ja ennenkaikkea levätä. Täällä odotellaan Vappua ja kesäntuloa. Tuntuu olevan tiukassa lämpimät. Jäät on lähtösillään kuitenkin. Laivaterassit auki mutta asiakas kato huomattava, joskaan ei niin paha, kun siellä saarella missä olette. Terveiset Lappeenrannasta.

Vastaukset
    1. Laivaterasseja odotellessa! :) Meitä ei varsinaisesti muiden turistien poissaolo täällä haittaa, mutta taudit hieman kylläkin. Terveiset sinne myös!

Poista
  3. Olipa mukava lukea blogiasi. Olemme parhaillaan Kroatiassa omalla autolla ajeltu Suomesta tänne Baltian kautta ja nyt on auton nokka jo kääntynyt kohti pohjoista. Kierretty jonkin verran samoja paikkoja kuin te. Plitvicen, Zadarin, Trogirin kautta Omikseen. Siellä pari päivää ja Baska Vodan kautta ajettiin Makarskaan. Podgoran pienessä kylässä viihdyttiin 2 päivää ja sinne varmasti mennään joskus pidemmäksi aikaa. Myös Trogir oli mukava löytö ja siellä Villa Kuzmanic ihana majapaikka. Juuri tuo sydämellisyys oli aivan ihanaa. Tänne tullaan vielä uudelleen, rauhallisemmalla rytmillä lämmöstä ja luonnosta nauttien. Mukavaa reissua teille!

Vastaukset
    1. Ohhoh ja vau, olettepas te jaksaneet ajella! Ihania paikkoja teillä alla, kaikki kansallispuistot ja pienet kylät! Makarska ja sen koko riviera on kyllä aivan ihana. Meni melkein mihin kylään tahansa, ne ovat aina yhtä kutsuvia ja mukavia tunnelmaltaan. Mihinkäs teillä matka jatkuu sitten, vaiko takaisin Suomeen? Seuraavan kerran olisi mukava tulla tänne syksyllä. Turisteja on kuulemma yhtä vähän mutta merivesi on vielä lämmintä.

Poista
    2. Nyt ollaan Opatiassa, mikä yllätti ihanilla vanhojen talojen kauneudella. Tuli Nizza mieleen.. Rantabulevardi kuulemma 12km pitkä, rivieraksi myös kutsuttu. Meidän Kroatian vierailu päättyy tähän, seuraavaksi Trieste, Venetsia ja siitä sitten ajellaan Saksan kautta kotia kohti. Tänään juuri varattiin Tukholma-Turku lautta, mikä toi tietyn haikeuden ilmaan. Nyt on päätetty tämän evakkoreissun pituus ja kotomaa odottaa, vaikkei vielä kotiin päästäkään (putkiremppaa paossa) Ihan varmasti kyllä palataan Kroatiaan tulevaisuudessa. Toi Krkan luonnonpuisto on muuten aivan ihana ja siellä voi liikua myös rattaiden kanssa. Ovat tehneet puusta hyvät väylät kulkea, suosittelen�� Syksyä mekin mietittiin seuraavaksi, syyskuusta lokakuun loppuun kuulemma hyvää aikaa ilman ja uimavesien puolesta.

4. Piti tulla hymiöt, eikä kysymysmerkkejä tuonne suosittelujen jälkeen...

VastaaPoista

Mukavaa kun haluat kommentoida! Vastamme sinulle mahdollisimman pian. Kommentti ilahduttaa aina!