torstai 4. kesäkuuta 2020

Kesälomakohteita etsinnässä Suomesta? Tässäpä 17 tärppiä kotimaanmatkailuun!

Jos matkailupuolen toimijat hoitavat tämän kesän markkinoinnin oikein, edessä on kaikkien aikojen kesä. Koronan takia matkailun luonne muuttui hetkessä, ja oma vahva veikkaukseni on ollut jo muutaman vuoden, että kotimaan- ja lähimatkailu kasvattaa suosiotaan muutenkin. Korona teki siitä melkein pakon.

Viimeisin tutkimus matkailupuolen rahaliikenteestä oli se, että suomalaiset vievät normaalitilassa ulkomaille 5 miljardia euroa, mutta ulkomaalaiset tuovat meille vain 3 miljardia. Jäädään siis tappiolle 2 miljardia tässä pelissä, ja sellainen summa varmaan ilahduttaisi meitä jokaista yritysten ja valtion kassassa. Tänä kesänä meillä on mahdollisuus pelata omaan pussiin siis hyvinkin!

Maailmalla on avautunut silmät myös sille, että Suomessa on ihan älyttömän hienoja kohteita ja paikkoja, ja vaikka ja mitä tekemistä. Siksi meillä on matkattu paljon kotimaassakin. Tässäpä siis tärpit kotimaanmatkailuun, sellaisiin asioihin siis, mitä olemme itse kokeilleet, ja hyväksi todistaneet.

Toivottavasti löydät itsellesikin uutta ja mieluisaa!

#1. Lapin taikaa Harrinivalla Muoniossa, sekä Torassiepin lomakylässä

Osuin blogimatkalle Muonioon joku kesä sitten, koska satuin "olemaan hoodzeilla" Kuusamon suunnilla. Sieltä paljastuikin olevan vain 9 tunnin bussimatka Muonioon. Perillä odotti kuitenkin huikean hieno kokemus.

Harrinivan lomakylä Muoniossa tarjosi meille hurjan hauskaa koskenlaskua, läskipyöräilyä täydellisessä rauhassa, todella hienossa maastossa, sekä erinomaista ruokaa.

Lähellä sijaitsevan Torassiepin lomakylässä taas pääsimme glampingin makuun aivan ihanassa luksusteltassa. Keräsimme luonnon antimia, joista kokki valmisti meille ruoat kodassa. Kävimme melontaretkellä, ja ajelimme sielläkin läskipyörillä.

Menisin uudestaankin. Ja ehkä menenkin.

#2. Koskenlaskua Muoniossa tai Rukalla

Kävin viikon sisään testaamassa molemmat paikat - ja hauskaa oli molemmissa! Rukalla oli meno iisimpää, koska olimme perheelle suunnatulla retkellä. Sieltäkin tosin löytyy kovempiakin koskia. Muoniossa tuli kunnon kyytiä aikuisporukalla, mutta lyhyemmissä koskissa.

#3. Karhunkierros patikoiden

Teimme ystäväpariskunnan kanssa Karhunkierroksen patikkaretken - mutta aikaa oli meille aivan liian vähän, emmekä päässeet ihan loppuun asti siinä ajassa. Yli 60 km kuitenkin patikoitiin reittiä kahden yön voimin. Pääsisinpä vetämään tämän loppuun asti vielä ajan kanssa.

Lisäksi himottelen Oulankajoen melomisretkeä jollain porukalla. Grand Canyonin melontaretki ei ole ihan ajankohtainen nimittäin - katsotaan jos koskaan.

#4. Karhunkatselua Kuusamossa

Samalla kun kävimme Kuusamossa, tämä aktiviteetti olikin oikeasti ihan hoodzeilla. Karhu-Kuusamon järjestämä karhunkatseluyö oli aivan maaginen! Mökki oli todella iso, ja me yön ainoat asiakkaat, joten saimme olla todella rauhassa katselemassa huikeaa luonnonnäytelmää. Karhuemo poikineenkin kävi ihan suoraan meidän mökin edessä, ja eräskin niistä yli kymmenestä karhusta, jotka näimme, kylpi tuntitolkulla lammessa. Mikä mieletön kokemus - myös viisivuotiaan lapsen kanssa!

#5. Lappeenrannan kesäkaupunki, varsinainen Suomen Nizza!

Lappeenrantaan menee junalla vain 2 tuntia Helsingistä, ja se on ihan mahtava kesäkaupunki - kiitos kaupunkikehityksen! Kaikki on mukavasti kävelyetäisyydellä, ravintolat on todella hyviä ja ihmiset hirveän mukavia.

Suosittelen ainakin viettämään kesäpäivää Myllysaaren rannalla, käymään Satamassa vedyllä, sekä sataman ravintolalaivoissa kenties jäähdyttävällä juomalla, kiipeämään Linnoitukselle katsomaan näkymiä ja Majurskan kahvilaan, sekä Majurskan taloon tekemään käsityöläisostoksia, kulkemaan siitä alas Hiekkalinnoitukselle, eritoten lasten kanssa, ja kenties käymään Wolkoffin ravintolassa fine dining -illallisella, ja aperitiiveilla tai jälkkärishamppiksella saman paikan viinibarissa ja hurmaavalla kesäterassilla.

Lisäksi tietysti melontaretki Saimaalla on superkiva!

#6. Saimaan Rokansaari

Meillä on tapana veneillä Saimaalla, ja eräs kesä päädyimme Rokansaareen. Se on aivan ihana paikka, josta saa vuokrata yksinkertaisia mökkejäkin Pidä Saaristo Siistinä ry:ltä. Saaressa on kivat maastot, siellä voi myös telttailla, sinne voi tulla grillaamaan, tai käymään omien aikataulujen mukaisesti auki olevalla Mallun kahvilalla - ja siellä voi uida ja saunoa ihanan, smaragdinvihreän sisälammen luona.

Täällä viihtyvät niin aikuiset kuin lapsetkin!

#7. Melontaa ja herkkuja Anttolassa

Viime kesänä vietimme Miikan kanssa Anttolassa, Mikkelin lähellä, treffipäivää. Vuokrasimme kajakit, kävimme melomassa ja lisäksi menimme herkuttelemaan Anttolanhoviin heidän kylpyläosastonsa kautta. Ruoka oli aivan erinomaista, mutta palvelu hitaampaa kun missään mikään koskaan. Onneksi sentään juomalistalta löytyi shamppanjaa, joten odottelimme ruokaa mukavasti riippukeinussa köllötellen ja kuplia siemaillen.

Tästä ei ole erikseen juttua, mutta Anttolanhovin löytää täältä, ja googlettamalla Anttola + kajakkivuokraus, löytyy myös vuokrauksen yhteystiedot.

#8. Juvan teehuoneen iltapäivätee

Teahouse of Wehmais kuuluu meidän jokakesäiseen ohjelmaan. Noh, ainakin minun. Juva on siellä Mikkelin, Puumalan ja Savonlinnan suunnilla, riippuen vähän mistä asiaa katsoo. Siellä on paitsi Suomen ainoa englantilainen teehuone, myös Suomen ainoa teesommelier. Viime kesänä uutuutena oli tullut myös teedrinkkejä!

Kello viiden tee on nautinto sekä sielulle että ruumiille, joten kannattaa ottaa asiakseen mennä. Myös gluteenittomana!

#9. Puumala ja Sahanlahti

Puumala on ihan itsessäänkin mukava pieni paikka, missä on pieniä kesätapahtumia pitkin kesäkautta. Me viihdymme siellä henkilökohtaisista syistä, mutta paikkakunnalla on tarjota paljon hienoa luontoa, ja lisäksi kivoja paikkoja ympäristössä. Nestorinranta oli viime kesän uusi tuttavuus, mutta Sahanlahden resortissa olemme viihtyneet eri tavoin useampana kesänä.

Hiekkaranta siellä on pieni ja intiimi, ja juuri sopiva lasten kanssa. Satamaravintolasta jaa todella hyvät burgerit ja drinkit. Päärakennuksessa syö vähän fiinimmin. Sahanlahden resortissa on yleensä kesäteatteri, vesiaktiviteetteja ja muuta kivaa ja pientä tarjolla.

#10. Keski-Suomen Kapeenkoski, koskikelkkailua ja Jämsän Koskenhovin lomatalot

Amazing Keski-Suomi -kisa tutustutti minua vähän liian nopealla aikataululla Keski-Suomen hienouksiin. Opin kuitenkin tämän: Kapeenkoskella saa vesikelkkailla, sieltä saa myös erittäin hyvää ruokaa, ja Jämsän Koskenhovilla on todella kivoja mökkejä sekä Tentsilejä kauniilla paikalla yöpymistä varten!

#11. Holiday Clubin kylpylät - ympäri Suomen

Olemme muutamaan otteeseen olleet Holiday Clubin kylpylöissä hieman eri paikoissa. Nämä ovat olleet pääasiassa syksyllä tai talvella, mutta ne ovat vaikuttaneet superkivoilta myös kesäaikaan! Imatran kylpylän välittömässä läheisyydessä on ainakin Angry Birds -puiston ja kylpylän lisäksi golfia, ulkoilupaikkoja ja jos oikein muistan, kaikenlaista vesiaktiviteettia.

Kuusamon Holiday Clubin kylpylässä on myös hauska Angry Birds -puisto, ja kaikki Rukan aktiviteetit tietysti tarjolla myös täältä käsin! Luontoa, vesiaktiviteetteja, ja karhunkatseluakin ihan vieressä. Tämä lienee aika helppo tapa viettää lomaa lasten kanssa. On ainakin ollut meillä.

#12. Porvoossa herkutellen

Yksi meidän perinteistä kesällä on käydä myös Porvoossa herkuttelemassa, sillä hyviä ravintoloita löytyy ihan pilvin pimein. Lisäksi on aina pakko käydä ostamassa toffeepaloja Brunbergilta. Tietysti. :) Ravintolasuosituksia näille suunnille: Ravintola Sinne, SicaPelle ja Zum Beispiel.

#13. Melontaa Siuntionjoella

Siuntionjoki on lyhyen ajomatkan päässä Helsingistä, ja sieltä löytyy kanootti-, kajakki- ja SUP-vuokraamo SE-action. Siuntionjokea pitkin on todella helppo ja mukava meloa, myös lasten kanssa, eikä minkäänlaista aallokkoa tarvitse pelätä, ei sitten minkäänmoista. Joessa voi myös SUPpailla. SE-action järjestää myös erilaisia kursseja ja melontaretkiä, mutta ihan pienikinn melonta joella on todella virkistävää.

Onnistuu myös lasten kanssa helposti, jos ei ihan sylivauva ole!

Lisää melonnasta Siuntionjoella täältä

#14. Fiskarsin pieni kylä

Fiskars on varmaankin melkein kaikille jo tuttu. Tunnelmallinen käsityöläiskylä, jossa riittää maittavia ruokapaikkoja jokaiseen makuun, ja fiilistelyä. Kylästä ja sen lähistöltä löytyy  myös pieniä, hurmaavia majataloja, joiden yöpymiskapasiteettia kannattaa hyödyntää! Olemme joskus kokeilleet Villa Taigaa, ja sitä ainakin voi suositella.

Lue käynnistämme Fiskarsissa täältä

#15. Kirkkonummen Långvikin kylpylä ja sen maastot

Kohtuullisen matkan päässä Helsingistä on Kirkkonummen Långvik - kylpylä, jossa hemmotellaan sekä ruoalla, huoneilla, palveluilla että ympäristöllä. Vietimme pienellä porukalla raskaana olleiden naisten kesken pientä irtiottoa, ja erityisesti mieleen on jäänyt ihana vartalohoito kauneushoitolassa, sekä ravintolan ruoka. Kiva pyrähdys, ja irtiotto tämäkin paikka!

Lue Långvikin hemmottelukäynnistä täältä

#16. Helsingin Vartiosaari

Vartiosaari on tainnut nousta tietoisuuteen ihmisille vasta sen myötä, kun sinne on kaavailtu rakennuksia. Monet ovat halunneet säilyttää sen koskemattomana luontoalueena, enkä ihmettele. Vartiosaareen kulkee kuitenkin yhteysvene, ja sinne saa mennä kuka tahansa. Sinne pääsee aika kätevästi myös meloen.

Mukavia maisemia, kesäkahvila, ja tänä kesänä taitaa olla enemmänkin toimintaa, ainakin Nuorisoasiainkeskuksella.

#17. Helsingissä on enemmän kuin tarpeeksi yhdelle kesälomalle

Helsingissä on niin mielettömästi kesätekemistä, että oikeastaan koko kesäloman voisi viettää täälläkin. Omat lempialueet ja -tekemiset: Kivinokka ja sen uimaranta, Lammassaaren pitkospuut ja sen myötä Kuusiluoto ja sen ranta sekä picnicpaikka, Vanhankaupunginlahden ympäristö eritoten pyöräillen, Teurastamon alue ja Jädeliinon jätskit siellä, Hakaniemen tori ja Kahvisiskojen riisipuuro, Töölönlahti, Lonnan sauna, Löyly, Hernesaarenranta, Vuosaari ja Uutelan ulkoilualue, ja vaikka kajakkivuokra NaturaVivan pisteeltä...

Ja mitäs kaikkea näitä nyt oikeastaan on. Onhan niitä.

Yöpymisvinkkiä, jos kaipaa Helsinkiin isommalla porukalla, Radisson Blue Seasidestä löytyy paljon erilaisia huoneita, mutta Double King -huoneeseen mahtuu neljä henkilöä, perhe tai kaveriporukka, ihan kivuttomasti. Siitä voi lukea täältä.

Meidän piti myös mennä uudestaan tänä kesänä yöpymään Bengtskärin majakalle, mutta valitettavasti toimintaa siellä ei käynnistetä täksi kesäksi koronan takia. Jää uusintakierros myöhemmälle. Edelliskerrasta ei valitettavasti ole kunnollisia kuvia saatavilla ihan helposti, mutta laittakaa Bengtskär seuraaville vuosille korvan taakse.

Se on ihana paikka.

Omalla bucket-listalla on vielä paljon asioita tekemättä Suomessa. On varmaan aika monta juttua, mitä en edes vielä tiedä olevan olemassa. Niin mielettömän paljon meillä on luontokohteitakin täällä omassa kotimaassa, etten edes lähde kaikkea näistä listaamaan. Aloitetaan nyt kuitenkin näistä:

• Puumalan saaristoreitti pyöräillen ja yöpyen
  • Saariston rengasreitti
  • Hossa meloen
  • Saimaa meloen
  • Patikointi Repovedellä ja Kolilla
  • Kaikki mahdolliset hyvät ruokakokemukset kohteissa
  • Joogaretriitti jossain ihanassa paikassa viikonlopun verran - mutta missä?

Mitäpäs omalta ämpärilistaltasi löytyy Suomesta?

Enemmän tarinoita, uusimmat jutut ja hetkiä elämästä muutenkin löydät meidän
facebooksivuilta ja instagramista - olethan jo seurannut?

Vuoden 2020 #ReilutBlogit -kampanja kiinnittää huomion vaihtoehtoisiin matkustustapoihin ja lentämisen kompensointiin. Lue ihmeessä ja osallistu, jos et vielä ole niin tehnyt- kampanja on käynnissä koko vuoden!

Vastuullisuusasioihin voi tutustua Suomen johtavien asiantuntijoiden haastatteluissa Gian ja Tarinoita Maailmalta -blogin Annikan tuottamassa VastuullisuusPodcastista - klikkaa itsesi Spotifyihin tai Acastiin kuuntelemaan!

4 kommenttia:

1. Kivoja nostoja! Mekin ollaan ihan lähiaikoina lähdössä Kuusamoon katsomaan karhuja. Varsin kurja noiden piilokojuyrittäjienkin tilanne, sillä 90 % asiakkaista on ulkomaalaisia. Lappiin olisi ihana päästä syksyllä, toistaiseksi olen ollut siellä vain talviaikaan.

VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jotenkin se on vähän hassua, ettei suomalaiset innostu karhunkatselusta! Aika harva meistä varmaan on sellaisia oikeasti nähnyt, vaikka niistä puhutaankin ihan lapsesta asti. Kyllä kannattaisi, koska tuo karhujenkatseluyö oli todella huikea!

Poista
  2. Ihanasti nostatti matkailuintoa! Tänä kesänä meillä on kohteena Rokansaari, olemme vuokranneet mökin sieltä. Käymme tietenkin Sahanlahdessa ja Niinsaari kuuluu myös listalle, Puumalaa unohtamatta. Saaristoreitti polkupyörällä on myös listalla Lintusalo - Hurissalo. Ja tietenkään emme voi unohtaa omaa Lappeenrantaa jossa on aivan upeita lähikohteita pyöräillen ja autolla.

VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ah ihanaa, tekin pääsette sinne nyt kesällä! Tokihan Sahanlahti ja Niinisaari ja pyöräreittikin kannattaa hyödyntää. Saimaan alueelta ei oikeastaan tarttis koko kesänä mennä minnekään, sen verta paljon on ihania paikkoja nähtäväksi ja koettavaksi. :)

Poista

Mukavaa kun haluat kommentoida! Vastamme sinulle mahdollisimman pian. Kommentti ilahduttaa aina!